قابلیت های سیستم قابلیت های سیستم

مقدمه

با توجه به افزايش روز به روز اطلاعات سازمان‌ها و نياز مبرم جهت مديريت اين حجم اطلاعات، سازمان به دنبال راه‌حلي براي يکپارچه‌سازي اطلاعات پخش شده بودند تا بتوان به سهولت به داده های لازم دسترسي پيدا نمود. پورتال محيطي يکپارچه براي کاربران ايجاد مي‌کند تا محتواي اطلاعات را براي مديريت، طبقه‌بندي و ارتباط با نرم‌افزارهاي کاربردي مورد استفاده را به آن بسپارند. همچنين پورتال به کاربران کمک مي‌کند که به طريق موثرتري با کتابخانه در ارتباط باشند. کاربران پورتال مي‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک گذارند و با بقيه اعضاي تيم همکاري کنند تا اينکه به اهداف مورد نظر خود برسند.

 به طور کلي، ايجاد پورتال­هاي کتابخانه اي با تاکيد بر اهداف زير توسعه و پياده‌سازي مي­شود:

  • ايجاد مکاني مناسب جهت توليد و استخراج دانش.
  • امکان ارتباط محققين و دانشجويان در يک محيط تعاملي در جهت توليد دانش.
  • امکان ارائه خدمات کتابخانه­­اي به صورت مجتمع بدون محدوديت زماني و مکاني.
  • تسهيل در دسترسي به اطلاعات و ارائه ساير خدمات مربوط به امور.
  • اطلاع‌رساني در زمينه‌هاي مختلف
  • ارائه خدمات گوناگون اطلاعاتي به‌صورت تخصصي در امور کتابخانه ­اي، با سرعت، دقت و نهايتاً کيفيت بالا.
  • ايجاد ابزارهاي جستجوي ساده و پيشرفته اطلاعات، به‌صورت هوشمند‏.
  • امکان شناسايي نيازمندي کاربران و ارائه خدمات و اطلاع ­رساني با توجه به علاقمندي ­هاي اشخاص.
  • حرکت در مسير رسيدن به کتابخانه ديجيتال.

پورتال چيست؟

پورتال (Portal) و در معناي لغوي به معاني: باب، سر در، دروازه، مدخل، ايوان مي­باشد. اين کلمه با توجه به کاربرد آن در علوم مي­تواند معاني مختلفي پيدا کند، به عنوان مثال در علم معماري به معني درگاه مي­باشد.

اما در دنياي گسترده اينترنت به همان معني اما با کمي تفاوت به کار برده مي­شود. سايتي را پورتال مي­نامند، که بتواند اطلاعات و امکانات زيادي را در اختيار کاربر بگذارد و نيازهاي کاربر را برطرف کند. اين اطلاعات ممکن است شامل هر چيزي شوند به عنوان مثال خدمات کتابخانه ­اي، معرفي سايت­هاي ديگر، اخبار، خدمات­دهي از جمله ايميل، اطلاعات تازه­هاي نشر و غيره.

پورتال اصلي کتابخانه، محلي براي ارائه متمرکز اطلاعات و خدمات کتابخانه، کنترل مرکزي زيرسايت‌ها و در عين‌حال آرشيوي جهت دسترسي يکپارچه و مجتمع به اطلاعاتي از قبيل آرشيو مدارک و ساير مستندات است. قوانين اطلاع‌رساني و حوزه عملکرد کاربران و مسئولين پورتال‌ها و همچنين ارتباطات ميان آنها، از طريق پورتال مرکزي قابل تعريف و کنترل مي‌باشد.

پورتال کتابخانه اي چيست؟

پورتال­هاي کتابخانه ­اي مجموعه­ هايي هستند که امکانات لازم براي تهيه، سازماندهي، دسترسي، جستجو، استخراج، تفسير، انتقال، نگهداري و انسجام منابع اطلاعاتي را فراهم مي­آورند، به نحوي که اين منابع با وجود سطوح دسترسي به سادگي در دسترس باشند.

پورتال اطلاعاتي نقشي کليدي در توسعه کتابخانه دارد و از همه منابع کتابخانه ­اي به شکل چاپي، ميکرو (فيلم و غيره) و الکترونيکي (هم ديجيتالي خالص و هم برگردانده شده به شکل ديجيتالي) تشکيل شده است.

پورتال کتابخا